استخوان قورباغه سینمایی قورباغه فیلمنامه

استخوان: قورباغه سینمایی قورباغه فیلمنامه مهران رجبی نیوشا ضیغمی برنامه ریزی مهران غفوریان

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری گفت وگو با مصطفی تقی زاده کارگردان فیلم «زرد»

فیلم سینمایی «زرد» که از سه هفته پیش روی پرده سینما رفته، تاکنون با واکنش های متفاوتی مواجه شده است هست. بخشی از مخاطبان فیلم را دوست داشتند و آن را تاکنون به ف

گفت وگو با مصطفی تقی زاده کارگردان فیلم «زرد»

گفت وگو با مصطفی تقی زاده کارگردان فیلم «زرد»

عبارات مهم : سینما

فیلم سینمایی «زرد» که از سه هفته پیش روی پرده سینما رفته، تاکنون با واکنش های متفاوتی مواجه شده است هست. بخشی از مخاطبان فیلم را دوست داشتند و آن را تاکنون به فروش سه میلیاردی هم رسانده اند. با این حال بعضی مخاطبان هم به عنوان فیلم و حجم مصیبت هایی که در آن نمایش داده می شود، انتقاد دارند. به عقیده این دسته از مخاطبان، داستان بعضی از فیلم های چند سال اخیر که به اتفاق تلخ «کودک کشی» پرداخته اند، از حد نمایش یک ناهنجاری اجتماعی فراتر رفته هست. علاوه بر آن به نحوه نمایش چند شخصیت نخبه در این فیلم، انتقادهایی وارد شده است هست. همچنین ادعایی که در اینترنت از سوی سازندگان فیلم راجع به حضور پرقدرت آن در مراسم خوش حالی «گلدن گلوب» منتشر شد، واکنش های زیادی را برانگیخت و بسیاری به این ادعاها تصویر العمل نشان دادند. مصطفی تقی زاده، کارگردان جوان در گفت وگو با هنرآنلاین، راجع به این فیلم و حاشیه های آن توضیح داده هست. گزیده ای از این گفت وگو را می خوانید:

ایده نوشتن فیلم نامه و ساختن فیلم «زرد» از کجا آمد؟
چند سال پیش مطلبی را در یک روزنامه خواندم و جرقه ای در ذهنم زده شد که باعث شد بر اساس آن فیلم نامه «زرد» را بنویسم. اگرچه در نهایت فیلم «زرد» هیچ ربطی به آن قصه پیدا نکرد ولی آن قصه محرک و شروع کننده این فیلم بود. نگارش فیلم نامه «زرد» خیلی به طول انجامید و زمانی که به اطمینان کامل رسیدم، تصمیم گرفتم فیلم آن را بسازم. فیلم نامه این اثر در پروسه نگارش دچار تغییرات زیادی شد و بارها شرح آن را بازنویسی کردم تا درنهایت به آن چه مدنظرم بود، رسیدم.

آیا عنوان «زرد» را جهت فیلمتان گزینش کردید؟
زرد، رنگ آدم های این فیلم هست. رنگ زرد بر اساس مطالعه رنگ ها و علی رغم آن چه در عرف رسانه ای و اجتماعی ما وجود دارد، نشانه امید، هیجان و تلاش هست. هرکدام از شخصیت های فیلم «زرد» هم جهت خواسته هایشان نهایت تلاششان را انجام می دهند و جهت رسیدن به آن خیلی امید دارند.

گفت وگو با مصطفی تقی زاده کارگردان فیلم «زرد»

نخستین گرهی که در فیلمتان اتفاق می افتد، گره تصادف است ولی بعدازآن اتفاقات و گره های دیگری در قصه به وجود می آید که مسئله تصادف را کمرنگ نشان می دهد. آیا جهت روایت قصه فیلم اتفاقات مختلفی را در کنار هم چیدید و به پرسشها متفاوت و مجزایی ازجمله اهدای عضو، عدالت و قضاوت پرداختید؟
هرکدام از این اتفاقات کارکرد خودشان رادارند. تصادفی که اتفاق می افتد خودش محرک اتفاقی دیگر است که مخاطب در دقیقه 70 فیلم از آن آگاه می شود. من تلاش کردم یک قصه خوب بنویسم و روایت کنم. شما تم را گزینش نمی کنید که قصه بنویسید، بلکه قصه را گزینش می کنید و بعد تم قصه خودش مشخص می شود. حداقل راجع به نوشته های من این طور هست. این که در فیلم «زرد» به مباحث مختلفی پرداختم، چیزی بود که روند قصه می طلبید. خوشبختانه مخاطبان هم با اتفاقات قصه همراه شدند و از آن استقبال کردند.

به تازگی یک سری صحبت ها راجع به فیلم «زرد» و شانس آن جهت حضور در جوایز گلدن گلوب مطرح شد که گویا باعث یک سری سوءتفاهم ها شد. این حواشی چطور پیش آمد و واقعیت آن چیست؟
اخبار بین المللی فیلم را پخش کننده آن اعلام می کند و من خبر ندارم که چه اتفاقی می افتد. گویا دو هفته پیش به تهیه کننده خبر داده اند که فیلم «زرد» می تواند در جشنواره Asian World Film Festival آمریکا شرکت کند و در آن جا داوران «گلدن گلوب» فیلم ها را می بینند و این اتفاق می تواند جهت حضور شما در جایزه «گلدن گلوب» ایجاد شانس کند. خبری که به رسانه ها داده شده است بود هم همین بود و در آن گفته نشده بود که فیلم «زرد» جهت جایزه «گلدن گلوب» گزینش شده است است ولی گویا بعضی رسانه ها در اینترنت شیطنت کرده بودند و سمت وسوی دیگری به این خبر داده بودند. به تازگی لینکی از سوی پخش کننده فیلم به دست من رسیده که این عنوان را واضح و روشن کرده هست. ضمن آن که هر لحظه باید در نظر بگیریم که هنگامی که یک نفر خبری را منتشر می کند، حتماً جهت آن استدلالی دارد.

در وقت نگارش فیلم نامه به بازیگران فیلم فکر کرده بودید؟ چطور به این کست بازیگری رسیدید؟
خیر. بازیگران را یک سال بعد از اتمام فیلم نامه و درست زمانی که می خواستیم وارد پیش تولید فیلم شویم، گزینش کردم. معیار گزینش بازیگرها هم توانایی آن ها و شناختی بود که از هرکدامشان داشتم که خوشبختانه خروجی این همکاری جهت هر دو طرف رضایت بخش بود. رسانه ها و مردم می توانند قضاوت کنند که گزینش هایم درست بوده یا نه. خودم از این همکاری راضی هستم و شاید مجدد با خیلی از این بازیگرها همکاری کردم.

فکر می کنم سخت ترین نقش فیلم را آقای حقیقت دوست به عهده داشت. به گزینش شهرام حقیقت دوست یا ساره بیات چقدر فکر کرده بودید؟
شهرام حقیقت دوست از دوستان قدیمی من است و از ایشان آشنایی کافی دارم. ایشان بازیگر توانمندی است که در این فیلم هم خیلی همراه و پرانگیزه بود و جهت نقش کوتاهی که داشت زحمت بسیار زیادی کشید. زن ساره بیات را هم جهت نقشی گزینش کردم که یک زن موقر و متین است و صورت اش آرامش زیادی دارد. فکر کردم جهت این نقش به بازیگری نیاز دارم که ضمن توانایی حرفه ای بازیگری، صورت شرقی و آرامش بخشی داشته باشد که زن ساره بیات همه این خصوصیت ها را داشت و ایشان را گزینش کردم.

فیلم سینمایی «زرد» که از سه هفته پیش روی پرده سینما رفته، تاکنون با واکنش های متفاوتی مواجه شده است هست. بخشی از مخاطبان فیلم را دوست داشتند و آن را تاکنون به ف

پیشتر گفته بودید که در فیلم «زرد» خواسته اید استقامت و ایستادگی زن ایرانی را به نمایش بگذارید. چه چیزی این انگیزه را در شما به وجود آورد؟
از کودکی هر لحظه مادرم به عنوان یک زن محکم، فداکار و قهرمان در کنارم بوده که ستایشش می کنم. اگر بگویم به تصویر کشیدن استقامت و ایستادگی زن ایرانی در فیلم «زرد» به خاطر ادای دین به مادرم بوده، بیراه نگفته ام. مابه ازای واقعی شخصیتی که در فیلم «زرد» وجود دارد را در طول عمرم در کنار خودم داشته ام و لمس کرده ام، بعد طبیعی است که به زن ایرانی چنین نگاهی داشته باشم.

آن چه به عنوان فیلم «زرد» روی پرده سینما رفت چقدر به چیزی که از قبل راجع به این فیلم در ذهنتان بود فاصله داشت؟
دقیقاً آن چه در ذهنم بود را فیلم برداری کردیم و اختلافی بین تصوراتم با واقعیت وجود نداشت. ما بیش از 20 جلسه دورخوانی داشتیم و من در این جلسات ذهنیاتم را راجع به سکانس ها و فضاهای فیلم جهت گروه بازیگران تشریح می کردم و همه با یک هارمونی جمعی سر صحنه فیلم برداری می رفتیم.

در سال های اخیر دور خوانی در سینما کمتر شده است است و خیلی از ستاره های سینما تن به دور خوانی نمی دهند. مگر آن که کارگردان یا بازیگران از تئاتر برخاسته باشند.
درست است ولی من به هیچ وجه با این عنوان با بازیگرانم مشکلی نداشتم. بازیگرهای فیلم «زرد» خیلی باانگیزه در تمرینات شرکت می کردند و جالب است که بدانید بخش عمده ای از دور خوانی های ما در نوروز سال 95 اتفاق افتاد؛ یعنی بعد از دو روز اول عید، فرزند ها مسافرت نرفتند و همه در دفتر تولید کار حاضر می شدند. ما در طول روز شش، هفت ساعت باهم صحبت می کردیم و دورخوانی های متن را انجام می دادیم. این همنشینی ها و همصحبتی ها نتیجه های خیلی خوبی جهت گروه داشت. من قبل از این که وارد سینما شوم، تئاتر کار می کردم و از فضایی بیرون آمده ام که دورخوانی در آن یک چیز مرسوم هست. به همین خاطر به دورخوانی توجه زیادی دارم و خوشحالم که در این فیلم فرزند ها با من همراه بودند.

روزامه خراسان

واژه های کلیدی: سینما | نمایش | سینمایی | بازیگران | کارگردان | پخش کننده | تهیه کننده | کارگردان فیلم | پخش کننده فیلم


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs